Mira Schendel
Autor: Tanya Barson
Descrição
This stunning book accompanies the first full-scale survey of the dynamic work of Swiss-born Brazilian artist Mira Schendel (1919–1988). Alongside her contemporaries Lygia Clark and Helio Oiticica, Schendel reinvented the language of European modernism in Brazil. Her work is characterized by a variation in materials, from braided, twisted rice paper to acrylic paintings to black-and-white temperas and a series of paintings using brick dust. During the height of her artistic powers, her work often focused on the visual component of language—using letters, words, and phonetic combinations to highlight the gestural and “sudden semantic value” of the written word. After her death in 1988 her work was shown extensively around the world, culminating in a retrospective at the Museum of Modern Art, New York, in 2009.
Este livro impressionante acompanha a primeira pesquisa em grande escala do trabalho dinâmico da artista brasileira suíça Mira Schendel (1919-1988). Ao lado de suas contemporâneas Lygia Clark e Helio Oiticica, Schendel reinventou a linguagem do modernismo europeu no Brasil. Seu trabalho é caracterizado por uma variação de materiais, desde papel trançado de arroz torcido até pinturas acrílicas, até têmpera em preto e branco e uma série de pinturas usando pó de tijolos. Durante o auge de seus poderes artísticos, seu trabalho frequentemente se concentrava no componente visual da linguagem - usando letras, palavras e combinações fonéticas para destacar o valor semântico e gestual da palavra escrita. Depois de sua morte em 1988, seu trabalho foi mostrado extensivamente em todo o mundo, culminando em uma retrospectiva no Museu de Arte Moderna de Nova York, em 2009.